Queerer Kultfilm im Freiluftkino

Zwischen Befreiung und Diskriminierung: „Priscilla – Königin der Wüste"

12. Aug. 2019
© Park Circus / MGM Studios

Zum 25. Jubiläum bringt das SchwuZ den Kultklassiker „Priscilla" zurück auf die große Leinwand. SIEGESSÄULE-Chefredakteur Jan Noll und Dragqueen Olympa Bukkakis werfen zwei unterschiedliche Perspektiven auf den Film

Wir schreiben das Jahr 1995. Ich hatte gerade mein Coming-out hinter mich gebracht und assoziierte Schwulsein immer noch primär mit anonymen Fummeleien in öffentlichen Parks. Meine Heimatstadt Kassel war nicht gerade gesegnet mit einer queeren Infrastruktur, also blieb mir im Grunde auch nichts anderes übrig. Zu diesem Zeitpunkt lagen all die Möglichkeiten eines selbstbewussten und selbstbestimmten schwulen Lebens für mich noch in weiter Ferne.

Im Kino suchte ich Vorbilder und Anknüpfungspunkte und schaute mir gezielt Filme mit schwulem Inhalt an, die damals im Fahrwasser des Erfolges von „Der bewegte Mann“ in die deutschen Kinos gespült wurden. Meine cineastische Auseinandersetzung mit Homosexualität begann mit „Der Priester“, einem ziemlich niederschmetternden britischen Spielfilm über einen schwulen Pfarrer, der nur versteckt und mit Schuldgefühlen beladen seine Homosexualität zu leben vermag, um dann eines Tages vor der ganzen Gemeinde geoutet und gedemütigt zu werden. Ein unfassbarer Traum! Alle meine Ängste vor einem schwulen Leben schienen bestätigt. Ich verließ das Kino und bereitete mich auf ein Dasein in Schande vor.

Doch dann kam alles anders, denn kurz darauf sah ich „Priscilla – Königin der Wüste“, der einige Monate zuvor erschienen war, und mein Leben sollte nie wieder so sein, wie es vorher gewesen war. Die Geschichte von drei Dragqueens, die gemeinsam in einem Bus ins australische Outback reisen, um dort mit ihrer Show aufzutreten, hatte so gar nichts mehr vom verklemmten Schrankhomo-Vibe, den ich bisher mit meiner sexuellen Identität verknüpft hatte. „Priscilla“ zeigte mir all das, was ich später selbst als „Community“ oder „Gay Pride“ kennen lernen sollte: die Kämpfe und die gesellschaftliche Ablehnung, aber auch die Gemeinschaft, die Lust am Leben, den Humor, die Würde und die Kraft, die queere Menschen diesen Widrigkeiten entgegenzusetzen imstande sind.

Fraglos beinhaltet der Film problematische Passagen, deren diskriminierenden Inhalt ich damals leider noch nicht erfassen konnte und der heute dringend reflektiert werden muss – siehe dazu der Kommentar von Olympia Bukkakis –, dennoch wird „Priscilla“ immer einen ganz besonderen Platz in meinem Herzen haben.

Jan Noll

SIEGESSÄULE präsentiert
SchwuZ Sommerkino:
Priscilla – Königin der Wüste (AU, 1994),
14.08., 21:00, Freiluftkino Hasenheide,
Englisch mit deutschen Untertiteln

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© Park Circus / MGM Studios

The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert is turning 25, and SchwuZ is bringing the Australian cult classic back to the big screen. Drag queen Olympia Bukkakis explains the film in the context of her homeland

The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert was one of my earliest exposures to a life that I would one day lead. It, along with guiltily snatched glimpses of the television coverage of the Sydney Gay and Lesbian Mardi Gras, was one of very few representations of queer and trans people that I encountered growing up in rural Australia. Looking back at the film from our current vantage point is complex. We can valorize the filmmakers for representing queerness at a time when it was still acceptable to ostracize people like us, and we can also condemn them for a lazy, racist and misogynist portrayal of a Filipina. We would be justified in both cases, but films like Priscilla also tell us about the societies that produce and respond to them.

It‘s interesting to see how critics have fumbled over the role of Bernadette (Terence Stamp) for the past 25 years. Viewers have gone from referring to Priscilla as a film about “three men in frocks in the outback“ to talking about “two drag queens and a transgender woman“. This shows increased efforts to understand and respect trans people but also reflects a fundamental misunderstanding of drag and trans identities. In fact, the film portrays three drag queens: two cis men and one trans woman. Trans people have always played a part in drag history, even if subjected to transphobic bullying, such as when Felicia (Guy Pearce) relentlessly dead-names Bernadette, which is unfortunately played for laughs. Still, after re-watching the film, I am impressed with how faithfully this dynamic is represented, especially given that critics are still tripping over themselves to put it into words in 2019.

But the real specter haunting this film – and all of white Australia – is its colonial past. The play on the word “queen“ and the representation of the white gender non-conforming body in the desert evoke the cheerful and brave responses of queers and trans people to their oppressive living conditions but also the violent colonization of Australia. The actual queen of the titular desert lives in a palace in London while Aboriginal people constitute an incredible 84% of the Northern Territory‘s prisoners, despite violent colonization of Australia. The actual queen of the titular desert lives in a palace in London while Aboriginal people constitute an incredible 84% of the Northern Territory‘s prisoners, despite making up only 31.6% of the Territory‘s population. In 2016 it was revealed that Aboriginal children suffered conditions amounting to torture in juvenile detention centers and Aboriginal deaths in police custody are shockingly common. These facts make up the legacy of Priscilla just as much as the legalization of gay marriage and increasing acceptance in metropolitan areas for white gay men and lesbians.

Ultimately, Priscilla is a mirror for us, then and now. How we tell our stories, and who gets included in them, is the result of a continuing cultural battle about who gets to be a person, who gets agency and who becomes a cheap joke – or merely a feature of the landscape. I hope for a time when drag queens, Indigenous Australians, migrants and everyone else who shares my homeland enjoys justice and self-determination.

Olympia Bukkakis

SIEGESSÄULE presents
SchwuZ Sommerkino:
The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert
(AU, 1994), Aug. 14, 21:00, Freiluftkino Hasenheide,
English with German subtitles